elinbakar

Alla inlägg den 7 september 2020

Av Elin Sahlsten - 7 september 2020 12:03



Finns det något godare än en riktigt maffig räksmörgås? Ofta när jag är ute och far på stan eller bara äta lunch så väljer jag just räksmörgåsar på något café. Ibland är det ju hur gott som helst, och ibland blir man lite besviken om det är tråkigt bröd, eller det allra värst: Lite räkor! 

 

 

  

För mer inspiration och andra roligheter, se till att hänga med på Instagram: @elin.syrran 

 

 

 

 


Räksmörgås, 1 portion

 


1 ägg
1 fluffig tekaka
120-150 g skalade räkor
Salladsblad
Gurka
Citron
Rädisor
Dill
Majonnäs

 

 

 

 

Gör så här:

 

 


1. Koka ägget i 6-8 minuter, skölj med kallt vatten och skiva.
2. Smöra tekakan och lägg några salladsblad i botten.
3. Lägg skivade ägget lite på sidan.
4. Lägg räkor ovanpå, och jag tycker inte det gör något att de ligger så mycket så det rasar över kanten 🙂
5. Garnera med gurka, citron, rädisor, dill och avsluta med att ha på majonnäs på ägget. Jag har på den sist så att det inte blir så mycket kladd.
6. Äts direkt!

 

 


 

Här syns det mer hur mycket räkor jag faktiskt använde 🙂





 

  

Av Elin Sahlsten - 7 september 2020 09:16




Är det en kaka som är riktigt enkel at göra så är det kolasnittar! Jag älskar att leka med det receptet och testa lite olika smaker! Idag blev det kolasnittar med mjölkchoklad, så in i bomben goda! 

 

 

 

 

För mer inspiration och andra roligheter, se till att hänga med på Instagram: @elin.syrran

 


 

 




Kolakakor med choklad, 30 st

 

 

 

100 g rumsvarmt smör

1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mjölkchoklad (eller mörk om du gillar det mer)






Gör så här:





1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa samman smör, socker och sirap.
3. Blanda mjölet med bakpulver och blanda samman med resten av ingredienserna till en smulig deg.
4. Grovhacka mjölkchokladen och blanda ner.
5. Tippa upp degen på bakbordet och arbeta samman. Dela degen i tre lika stora delar och forma varje del till en ca 30 cm lång rulle.
6. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite.
7. Baka mitt i ugnen i 10-12 minuter.
8. Ta ut plåten från ugnen och skär direkt i diagonala snittar.

 

 

 

 

  

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards