elinbakar

Direktlänk till inlägg 1 september 2020

Tigerkaka - Recept på saftig tigerkaka!

Av Elin Sahlsten - 1 september 2020 13:34



Finns det något som alltid går hem till fikat så är det ju tigerkaka! Jag kommer verkligen ihåg första gången jag gjorde en tigerkaka och när man nyfiket skar upp kakan för att se hur den blev 🙂 Det är ju det som är roligt med tigerkaka, jag tycker den blir olika varje gång!

 

 

 

 

För mer inspiration och andra roligheter, se till att hänga med på Instagram: @elin.syrran


 



 

Tigerkaka



100 g rumsvarmt smör
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
 tsk bakpulver
1 dl grädde




Chokladsmeten:



2 msk kakaopulver 

1 msk espresso/stark kaffe






Gör så här:

 



1.Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör, socker och vaniljsocker riktigt pösigt. Tillsätt äggen ett i taget under vispning.
3. Blanda mjöl, och bakpulver i en skål och sikta ner i smeten tillsammans med grädden. Rör snabbt ihop till en jämn smet.
4. Häll över hälften av smeten i en annan skål och blanda med kakao och stark kaffe.
5. Varva båda smetarna i formen. Jag brukar lägga den ljusa i botten och den mörka ovanpå, sen dra ett par varv med en matkniv för att blanda dem lite lätt.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter. Känn med en sticka efter 40, den ska komma ut utan smet på stickan. Lägg över lite aluminiumfolie om kakan börjar få för mycket färg.
7. Låt kakan stå vila i formen i 10 minuter innan du stjälper upp den på ett ugnsgaller eller ett serveringsfat och låter de svalna helt.
8. Garnera gärna kakan med lite florsocker eller smält choklad!

 

 

 


 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Sahlsten - 24 september 2020 10:18

    När de är ungefär en månad kvar snart till halloween så passar jag på att lägga upp lite roliga videos och annat gott och smått som kan ge lite inspiration. Så här kommer en video på lite halloween bak som man kan göra och kan vara roligt.   ...

Av Elin Sahlsten - 18 september 2020 14:48

Perfekt kladdkaka med toscatäcke.     Idag blev jag sugen på något riktigt sött, gott och kladdigt! Vad passar väl bättre än en kladdkaka med toscatäcke! Perfekt kladdig kladdkaka, och det knäckigt och kolasmakande toscan ovanpå. Det här ...

Av Elin Sahlsten - 16 september 2020 13:30

Det här är något jag har velat testa men det har bara inte blivit av. Chokladbollar med dulce de leche, alltså chokladbollar med kolasmak! De blev hur goda som helst och verkligen riktigt bra smak av både kola och choklad!         Jag...

Av Elin Sahlsten - 14 september 2020 15:44


Ojojoj vad denna kladdkaka med god! Jag smaksatte mjölkchokladganachen med apelsin och den smakar precis som romerska bågar! Apelsinchoklad i alla dess former är verkligen en storfavorit här hemma så den här kommer det definitivt att bli fler gå...

Av Elin Sahlsten - 11 september 2020 15:00


Det här blev verkligen underbart gott! Pajsmul med krämig vaniljcheesecake tillsammans med smörstekta äpplen med kanel. En riktig höjdare som eftererrätt!       Häng med på Instagram: @elin.syran         Cheesecake i glas med ä...

Ovido - Quiz & Flashcards