elinbakar

Direktlänk till inlägg 5 september 2020

Hallongrottor – Favoritsmåkaka!

Av Elin Sahlsten - 5 september 2020 12:30




Vem kan egentligen motstå en riktigt god hallongrotta? Det spelar nästan ingen roll vilka andra kakor man dukat upp med, en perfekt hallongrotta slinker alltid ner ändå!

 

 



För mer inspiration och andra roligheter, se till att hänga med på Instagram: @elin.syrran


 

 

 

 

Hallongrottor, 30 st



 
 

200 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl hallonsylt






Gör så här:







1. Sätt ugnen på 200 grader. Rör samman smör, florsocker och vaniljsocker tills välblandat.
2. Blanda vetemjöl med bakpulver och arbeta in i smöret till en smidig deg.
3. Tippa upp degen på bakbordet, dela den i två lika stora delar.
4. Rulla ut två långa rullar, dela varje rulle i 15 delar.
5. Rulla varje del till en boll och tryck med lillfingret i mitten så att du får ett djupt hål. Jag gör det medan jag rullar bollarna så att jag inte får sprickor i kakan. Lägg på bakplåtspapper.
6. Fyll varje kaka med en klick hallonsylt. Jag tycker det är enklast att använda en engångsspritspåse så blir det inte så mycket kladd.
7. Baka mitt i ugnen i cirka 10 minuter.

 

 



 

Degen är verkligen lätt att arbeta med. Se bara till att du har rumsvarmt smör så är det väldigt enkelt att arbeta ihop till en smidig deg.

 

  

 

 

  


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elin Sahlsten - 24 september 2020 10:18

    När de är ungefär en månad kvar snart till halloween så passar jag på att lägga upp lite roliga videos och annat gott och smått som kan ge lite inspiration. Så här kommer en video på lite halloween bak som man kan göra och kan vara roligt.   ...

Av Elin Sahlsten - 18 september 2020 14:48

Perfekt kladdkaka med toscatäcke.     Idag blev jag sugen på något riktigt sött, gott och kladdigt! Vad passar väl bättre än en kladdkaka med toscatäcke! Perfekt kladdig kladdkaka, och det knäckigt och kolasmakande toscan ovanpå. Det här ...

Av Elin Sahlsten - 16 september 2020 13:30

Det här är något jag har velat testa men det har bara inte blivit av. Chokladbollar med dulce de leche, alltså chokladbollar med kolasmak! De blev hur goda som helst och verkligen riktigt bra smak av både kola och choklad!         Jag...

Av Elin Sahlsten - 14 september 2020 15:44


Ojojoj vad denna kladdkaka med god! Jag smaksatte mjölkchokladganachen med apelsin och den smakar precis som romerska bågar! Apelsinchoklad i alla dess former är verkligen en storfavorit här hemma så den här kommer det definitivt att bli fler gå...

Av Elin Sahlsten - 11 september 2020 15:00


Det här blev verkligen underbart gott! Pajsmul med krämig vaniljcheesecake tillsammans med smörstekta äpplen med kanel. En riktig höjdare som eftererrätt!       Häng med på Instagram: @elin.syran         Cheesecake i glas med ä...

Ovido - Quiz & Flashcards